Korzystając z tej witryny, zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie w dowolnym momencie, a także dowiedzieć się więcej na ich temat
Akceptuj Czytaj więcej

Nowa Huta – Centrum

PROJEKT:

Tadeusz Ptaszycki

WSPÓŁPRACA:

Zespół architektek i architektów Miastoprojektu Kraków

Datowanie:

1951–1960

District:

XVIII – Nowa Huta

Adres:

Plac Centralny

Projekt pl. Centralnego opracowano w 1951 roku, a jego realizacja rozpoczęła się rok później. Plac został rozwiązany w formie pięcioboku, od którego promieniście odchodzi pięć alej. Jedna z nich – dziś al. Solidarności – prowadzi do kombinatu. Obszerny plac, pośrodku którego obecnie znajduje się trawnik, objeżdżają samochody i tramwaje. Pierwotnie plac był pomyślany nie jako centrum komunikacyjne, lecz jako miejsce ludowych wieców, serce socjalistycznego miasta, w którym obywatele mogą zademonstrować przywiązanie do panującego porządku.

Plac otoczono „parawanowymi” fasadami budynków kryjących obszerne założenia jednostek mieszkaniowych osiedli A, B, C, D. Oparte na amerykańskiej koncepcji jednostki sąsiedzkiej osiedla, obudowujące wewnętrzne dziedzińce w kształcie trójkąta, stanowią samodzielne układy urbanistyczne przeznaczone dla 5–6 tys. mieszkańców, z pełną infrastrukturą: przedszkolami, szkołami, ośrodkami zdrowia, sklepami. Symetryczne osiedla A i D na starych planach noszą nazwy: Piastowskie A i Słowiańskie D, co odwołuje się do polityki historycznej PRL, podkreślającej jednoczący mit prasłowiańskich dziejów państwa polskiego (i jego słowiańskich sąsiadów). Osiedle B nazywa się Jagiellońskim, a C – Niepodległości.

Budynki przy pl. Centralnym projektowali Janusz i Marta Ingardenowie, głównym projektantem wnętrz był Marian Sigmund. Zabudowa pierzei placu znajduje się na lekkim trzystopniowym podniesieniu, w dolnej kondygnacji obiegają je arkadowe podcienia zwieńczone ozdobną balustradą z tralkami, powyżej – w kondygnacji, która odpowiada piano nobile, czyli najbardziej reprezentacyjnemu piętru miejskich pałaców – zastosowano okna typu porte-fenêtre (wysokie, sięgające do podłogi). Okna górnej kondygnacji, powyżej wystającego gzymsu, mieszczą się w części przywodzącej na myśl fryz klasycznego belkowania. Taki układ przypomina przede wszystkim – wielokrotnie naśladowaną i powtarzaną – zabudowę paryskiej rue de Rivoli, ulicy projektu Charles’a Perciera i Pierre’a François Fontaine’a z początku XIX wieku, a także klasyczny schemat francuskiej elewacji pałacowej z wysokim cokołem. Narożniki budynków zaakcentowano wysuniętymi ryzalitami. Do wnętrz jednostek wiodą szerokie arkadowe przejścia przypominające schemat łuku triumfalnego.

Opracowanie:
DOROTA JĘDRUCH
Zobacz także:
Historie bloków. Część 3:<br>Nowe Huty bloku wschodniego
Podcast

Historie bloków. Część 3:
Nowe Huty bloku wschodniego

Czego nie wybudowano w Nowej Hucie?<br>Część 1, 1949–1956
Podcast

Czego nie wybudowano w Nowej Hucie?
Część 1, 1949–1956

Wybrane osiedla

Osiedle Mistrzejowice

Czytaj

W 1963 roku został rozpisany zamknięty konkurs urbanistyczny na projekt Mistrzejowic, które miały być kolejnym ważnym osiedlem w przestrzeni dzielnicy. Zwycięstwo przypadło zespołowi Witolda Cęckiewicza. Po zachodniej stronie Nowej Huty wciąż funkcjonowało lotnisko wojskowe w Czyżynach, dlatego rozwój dzielnicy postanowiono skierować na północ.

Osiedle Centrum E

Czytaj

W 1985 roku krakowski oddział SARP zorganizował zamknięty konkurs architektoniczny na projekt zabudowy skarpy sąsiadującej z pl. Centralnym. W zwycięskim, utrzymanym w stylistyce postmodernizmu, projekcie zespołu na czele z Romualdem Loeglerem wyróżniało się połączenie terenów rekreacyjnych, mieszkaniowych i form miejskich.

Osiedle Teatralne

Czytaj

Po 1950 roku zaczęto wcielać w życie postulaty zwiększenia intensywności zabudowy nowohuckich osiedli. Realizowane zgodnie z nowymi wytycznymi założenia przybierały formę parawanowych ciągów budynków mieszkalnych, oddzielających wnętrza osiedli od głównych dróg i wyznaczających w ten sposób granice kolejno wznoszonych jednostek sąsiedzkich.

Osiedla mieszkaniowe Krakowa
Społeczna i architektoniczna historia miasta

Projekt został zrealizowany przez zespół Fundacji Instytut Architektury:
dr Dorotę Leśniak-Rychlak, dr Dorotę Jędruch, Martę Karpińską i dr Michała Wiśniewskiego,
we współpracy z badaczkami i badaczami: Maciejem Rodakiem, Wojciechem Pietruchą, Agatą Kokoryn, Filipem Szelą, Moniką Mazurek; koordynacja projektu: Joanna Warchoł

Projekt powstał dzięki życzliwości i współpracy: Muzeum Krakowa, Muzeum Nowej Huty / oddział Muzeum Krakowa, Ośrodka Kultury im. C.K. Norwida, Klubu Kuźnia / oddział Ośrodka Kultury im. C.K. Norwida, Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Organizator
Partnerzy
Dofinansowano ze środków budżetu Państwa

Dofinansowano ze środków
budżetu Państwa

Edukacja Kulturalna
Osiedla mieszkaniowe Krakowa.
Społeczna i architektoniczna
historia miasta

Dofinansowanie:
81 000 zł

Całkowita wartość:
103 500 zł

Data podpisania umowy:
09.2024